Terleme Tedavisinde Botulinum toksinin yeri

Aşırı terleme bellik bölgelerde lokal olarak veya geniş vücut alanlarında yaygın olabilmektedir. Yaygın terlemesi olan kişiler, özellikle terleme şikayeti sonradan başladı ise doktor tarafından değerlendirilmeli ve gerekirse testleri yapılmalıdır. Lokal terleme ise sıklıkla el-ayak bölgesi ve koltuk altında ortaya çıkmaktadır. Elimizde genel olarak dört yaklaşım bulunmaktadır. Bunların ilki çeşitli terleme önleyici kremlerdir ancak bu kremler hastaların küçük bir kısmında etkili olmaktadır. Diğer bir yöntem iyonotoferez yanı galvanoterapidir. Düz akım ile yapılan bu elektrikli su tedavisi dört su dolu kaba konulan elektrotlarda yapılmaktadır. Düzenli kullanımda terlemenin azalabilmektedir. Koltuk altı için özel padlar geliştirilmiştir. Haftada 2-3 kere 15-20 dakikalık kullanım ve ekipmanın kalabalıklığı kullanımını kısıtlayan faktörledir. Kalp pili olanlarda ve ritim bozukluklarında kullanılmaz.

Botulinum toksinin terlemeyi azaltıcı etkisi 1993 yılında gözlenmiş ve aşırı terleme tedavisinde uygulanmaya başlanmıştır. Günümüzde nedeni bilinmeyen aşırı terleme tedavisinde en çok kullanılan yöntem olmuştur. Koltuk altına botoks uygulaması FDA tarafından onaylıdır .Uygulama öncesinde test yapılarak terlemenin alanı belirlenir. Ardından lokal anestezik bir krem ile ağrı hissi azaltılır. Etkinlik kısa sürede ortaya çıkmakta ve 3-6veya daha uzun süre devam etmektedir. Koltuk altı uygulaması lokal anestezik kremler ve buz uygulaması ile tolere edilebilirken el ve ayak terlemesinde çoğunlukla kremlerden daha fazla bir anesteziye ihtiyaç duyulmaktadır.

Hiçbir yöntemin işe yaramadığı ve sosyal hayatı etkileyen terlemelerde cerrahi tedavi de bir seçenek olabilmektedir.