Eskiden bulmacalarda sıklıkla sorulan kaşıntılı deri hastalığı Liken Planus özellikle el bileği iç yüz, ayak bileği, kuyruk sokumu gibi alanlarda görülen kaşıntılı kabarıklıklar ile karşımıza çıkar. Deri hastalıkları içinde görülme sıklığı % 1’dir. En çok 30-60 yaşları arasında görülür.

Hücresel bağışıklıkla ilişkilidir. Pek çok hastada stresle tetiklendiği izlense de nedeni tam olarak bilinmemektedir. Bazı ilaçlar, parafenilen diamin (renkli film basımı basımında kullanılan kimyasal madde) ve hepatit virüsü ile ilişkili vakalar mevcuttur. Liken planusu tetikleyebilen ilaçlar arasında tansiyon ilaçları, antimalaryal ilaçlar, nonsteroid antienflamatuarlar, antibiyotikler sayılabilir.

Liken planus özellikle travma gören yerlerde (hatta kaşıma izleri boyunca yeni kabarıklıklar ortaya çıkar) bilek iç yüzleri, sırt, ve bel bölgesi başta olmak üzere tüm vücutta gelişebilmektedir. oldukça kaşıntılıdır. Başlangıçta hafif kızarıksa ve pullanma varsa sedef hastalığı ile karışabilmektedir.

Liken planus hastalarının bir kısmında ağız içinde de belirtiler gözlenmektedir. Bazı vakalarda sadece ağız içinde ve/veya genital bölgede lezyon gelişimi izlenir. Bu bölgelerde beyaz ağ görünümünde plaklar ortaya çıkar ve bu plaklar derideki lezyonların aksine kaşıntı, yanma gibi semptomlara sebep olamazlar. Ancak bazen eroziv form dediğimiz üzerinde yara olan formlarda yanma gelişebilir. Ağız içinde yerleşen her lezyon bu konuda deneyimli bir hekim tarafınndan değerlendirilmeli ve gerileme izlenmemesi durumunda biyopsi alınmalıdır.

Saç ve tırnaklar liken planusun tuttuğu diğer alanlardır. Tırnakta çizgilenmeler, renk değişikli gözlenirken; saçlı deri tutulumunda tedavi edilmediği takdirde geriye dönüşü olmayan kelliğe yol açabilmektedir.

Hafif olgularda lokal kremler ve ağızdan alınan kaşıntı gidericiler yeterli olurken ileri dönemlerde bağışıklık sistemini baskılayan ilaçların kullanılması veya fototerapi (kontrollü güneş ışınları tedavisi) etkili olabilmektedir.